۷ فرمان موفقیت در نگارش انگیزه نامه شخصی SoP

,
7 فرمان موفقیت در نگارش SoP

۷ فرمان موفقیت در نگارش انگیزه نامه شخصی SoP

همانطور که در مطلب قبلی درباره ۸ اشتباه رایج به هنگام نگارش انگیزه نامه شخصی SoP گفتیم، درباره راه و رسم نگارش انگیزه نامه شخصی نمی توان تجویز کرد، چراکه SoP آنقدر شخصی است که به هنگام نگارش انگیزه نامه شخصی توسط متقاضیان پذیرش دانشگاه های خارجی، باید به هرکدام به صورت کاملاً اختصاصی نگاه کرد. با این حال، برخی قوانین موفقیت در نگارش انگیزه نامه شخصی وجود دارند که می توان به همه متقاضیان دریافت پذیرش از دانشگاه های خارجی بسط داد. بنا به تجربه موفق چندین ساله ما در زمینه نگارش SoP، می توان این قوانین را در قالب ۷ فرمان زیر بیان کرد:

۱) مستقیم بروید سر اصل مطلب

قضیه را از آن چیزی که هست پیچیده تر نکنید! آنچه کمیته پذیرش از شما می خواهد کاملاً مشخص است: انگیزه نامه شخصی یا SoP که برای کمیته پذیرش شناخت خوبی نسبت به شما، داستانتان، و پیشینه تحصیلی و شغلیتان ایجاد کند.

۲) ویرایش، ویرایش، ویرایش

اشتباهات نگارشی و املایی پاشنه آشیل شما در نگارش SoP است. متن SoP شما باید عاری از هرگونه ایراد نگارشی و املایی باشد، چراکه به طور مستقیم بیانگر مهارت های ارتباط نوشتاری شماست. آنرا به دفعات ویرایش کنید و برای اطمینان بیشتر، از دوستان مسلط به ویرایش متون انگلیسی یا از خدمات تخصصی ویرایش SoP بهره بگیرید. در پایان ویرایش، فراموش نکنید، تغییرات را نهایی و گزینه Track Changes را غیرفعال کنید.

۳) مختصر و مفید بنویسید، افکار خود را سازماندهی کنید

کم گوی و گزیده گوی چون دُر، تا ز اندک تو جهان شود پُر!

خلاصه نویسی و پرهیز از زیاده گویی بسیار مهم است. موفقیت شما در نگارش SoP در گرو ارائه ایده هایتان به شکل منطقی، واضح و روشن است.

۴) اطمینان حاصل کنید انگیزه نامه شخصی شما درباره شخص شما صحبت می کند

صرفنظر از موضوعی که برای بحث انتخاب می کنید، اطمینان حاصل کنید که محور صحبت شمایید. تمرکز زیاد روی افراد خانواده یا پیشینه خانوادگی، مسائل اجتماعی یا سیاسی یا بازار کار نابسامان رشته، و یا داستان های دیگران یک اشتباه رایج در نگارش SoP به شمار می آید. حتی اگر در این بین داستانی جالب و اثرگذار بنویسید، چنانچه اصلی داستان شما نباشید و بدین واسطه کمیته پذیرش شناخت بهتری نسبت به شما پیدا نکند، شاهد انگیزه نامه شخصی موفقی نخواهیم بود.

۵) خودتان باشید

هرکدام از ما منحصر به فرد هستیم. برای همین رعایت صداقت در نگارش انگیزه نامه شخصی بسیار حائز اهمیت است. سعی نکنید چیزی را که فکر می کنید کمیته پذیرش از شما توقع دارد بنویسید، در SoP خود بنویسید. همچنین سعی کنید خیلی بر موضوعات، جملات و بیانیه های نمونه که ممکن است در اینترنت مشاهده کره باشید، تکیه نکنید. موضوع انتخابی شما تنها زمانی اثربخش خواهد بود که با اپلیکیشن رشته درخواستی و دانشگاه مربوطه سازگاری داشته باشد. سعی نکنید انگیزه نامه شخصی خود را در یک قالب یا الگوی خاص بگنجانید. به بیان ساده تر، سعی کنید خودتان باشید و ساده و صادقانه درباره خودتان بنویسید. این رهنمود یکی از کلیدهای طلایی موفقیت در نگارش SoP است.

۶) به زبان خودتان بنویسید

هرچقدر به زبان خودتان بنویسید، باورپذیری و اعتبار انگیزه شما نزد کمیته پذیرش دانشگاه خارجی بیشتر می شود. از واژگان و عباراتی که معمولاً در نوشتار و گفتارتان استفاده نمی کنید، استفاده نکنید! معمولاً شروع صحبت با نقل قول جملات قصار بزرگان شروع موفقی نخواهد بود. به هر حال، مخاطب شما می تواند جملات قصار را از همان سایتی که شما برداشته اید، مشاهده کند. کمیته پذیرش در انگیزه نامه شخصی شما به دنبال شفافیت و صداقت است. آنچه می خواهند به آنها بدهید!

۷) انگیزه نامه را شخصی سازی کنید!

چنانچه بنا باشد از زبان شخص دیگری صحبت کنید (ارجاع به کار دیگران، نظرات دیگران، عقاید و باورهای دیگران)، انگیزه نامه شما شخصی نخواهد بود. زمانی که متقاضی پذیرش حال و حوصله نوشتن ندارد، ایده ندارد، و صرفاً می خواهد کار نوشتن SoP را از سر خود باز کند (سر هم بندی یک متن شبیه به SoP)، شاهد نوشتاری هستیم که با تکیه بر افراد دیگر و تئوری ها و دانش دیگران، شخصیت اصلی داستان که خود متقاضی است به حاشیه می رود؛ گویی متقاضی از معرفی خود خجالت می کشد و این دست کم گرفتن خود موجب می شود کمیته پذیرش نیز ایشان را دست کم بگیرد، و خوب، نتیجه آن مشخص است. به یاد داشته باشید، در نگارش SoP به دنبال آموزش مفاهیم و نظریه ها و دانش موضوعی رشته مورد تقاضایتان به کمیته پذیرش نیستید. هدف شما در نگارش انگیزه نامه شخصی باید آموزش کمیته پذیرش و ایجاد شناخت درباره خودتان باشد.

چنانچه در نگارش انگیزه نامه خود دچار شک و شبهه شدید یا نمی دانید چیزی که نوشتید به شما کمک خواهد کرد یا به ضرر شما تمام خواهد شد، حتماً از نظرات مشورتی متخصصین این حوزه بهره مند شوید.

بخش سؤالات رایج نگارش SoP نیز اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار خواهد داد، ضمن اینکه می توانید سؤالات و ابهاماتتان درباره نگارش انگیزه نامه را با ما در میان بگذارید.

خلاصه مطلب
۷ فرمان موفقیت در نگارش انگیزه نامه شخصی SoP
نام مطلب
۷ فرمان موفقیت در نگارش انگیزه نامه شخصی SoP
توضیحات
تنها با عمل به این 7 فرمان مهم در نگارش انگیزه نامه شخصی SoP خود، شانس پذیرش در دانشگاه های خارجی برتر دنیا را افزایش دهید.
نویسنده
ناشر
مرکز ترجمه و نگارش محتوای ترنس24
لوگوی ناشر
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *