چگونه یک کاور لتر موفق بنویسیم؟

,
چگونه یک کاور لتر موفق بنویسیم؟

آموزش نگارش کاور لتر موفق

کاور لتر ، Cover Letter یا نامه پوششی اولین معرفی نامه شما به دانشگاه یا کارفرمای بالقوه است که فرصتی برای شما ایجاد می کند تا در کوتاه ترین زمان ممکن شایستگی و صلاحیت خود را به عنوان کاندیدای ایده آل موقعیت شغلی یا مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد یا دکترا (PhD) به شیوه ای حرفه ای و به بیان عامیانه شسته رفته بیان کنید. این نامه نسبتاً کوتاه صلاحیت های (Qualifications) شما را برای موقعیت شغلی یا مقطع تحصیلات تکمیلی درخواستی نمایش می دهد. به علاوه، فرصتی فراهم می آورد تا هرگونه شرایط خاص و غیرعادی در رزومه، CV، یا کارنامه تحصیلی و مقاطع تحصیلی تان را شرح داده و در این زمینه شفاف سازی نمایید. این شرایط خاص عبارتند از:

  • فاصله یا گَپ زمانی بین تحصیل (طولانی شدن مدت تحصیل، ترک موقت تحصیل، فاصله طولانی بین مقاطع تحصیلی)
  • ضعف در کارنامه، نمرات پایین، دلایل مردودی در دروس یا افت تحصیلی در مقاطع زمانی مختلف
  • فاصله یا گَپ زمانی بین شغل ها و استخدام شما
  • تغییرات شغلی یا استخدام های کوتاه مدت
  • ترک شغل و یا ترک موقت و بازگشت به شغل قبلی
  • تعدد و تنوع مشاغل و استخدام در شغل های مختلف و متغیر

همچنین نگارش کاور لتر فرصت مناسبی برای جلب نظر مخاطب درباره سطح حرفه ای گری شما و افزایش احتمال دعوت به مصاحبه شغلی یا مصاحبه تحصیلی می باشد.

نگارش کاور لتر حرفه ای

کاور لتر مخاطب‌محور و حرفه ای کاور لتری است که شامل سه بخش اصلی زیر باشد:

  • مقدمه کاور لتر
  • بدنه کاور لتر
  • بخش پایانی کاور لتر (که با یک مطلب جذاب یا درخواست پایان می یابد)

در ادامه این مطلب با ایجاد ساختار محتوایی مطابق با سه بخش بالا، به شما یاد می دهیم چگونه یک کاور لتر موفق بنویسد؟

مقدمه کاور لتر

هر جا در ابتدای کاور لتر میسر بود، بنویسید چگونه با شرکت یا دانشگاه مربوطه آشنا شدید؟

روش های آشنایی احتمالی عبارتند از:

  • در پاسخ به یک آگهی شغلی
  • تحقیق برای شناسایی شرکت یا دانشگاه (اگر تحقیق نکردید و بگویید که چنین کاری را انجام داده اید، ممکن است ادعای نادرست برای کارفرمای بالقوه شما محرز باشد)
  • مطالعه درباره دانشگاه یا شرکت مورد نظر در سایت ها، اخبار، گزارشات رسانه ها، مجلات و غیره.
  • دریافت معرفی نامه یا توصیه نامه از سوی کارفرما یا استاد فعلی برای شرکت یا دانشگاه مورد نظر

بدنه کاور لتر

به هنگام نوشتن بدنه یا محتوای اصلی کاور لتر باید صلاحیت ها و نقاط قوت خودتان را متناسب با شغل یا مقطع تحصیلی درخواستی بیان کنید. در این بخش از کاور لتر باد اطلاعات کلیدی مندرج در رزومه یا CV خود را پررنگ تر کنید و تعدادی از نقاط قوت و ارزش های والای فردی خود را مطرح نمایید. توجه کنید، مراد از پررنگ تر یا هایلایت کردن اطلاعات رزومه یا CV به معنای تکرار آنها نیست.

بخش پایانی کاور لتر

چنانچه برای شغل یا مقطع تحصیلی مورد نظر شما آگهی و اطلاع رسانی نشده است، در پایان کاور لتر بنویسید که در روزهای آتی برا پیگیری موضوع مجدداً با مخاطب خود در تماس خواهید بود. اگر به یک آگهی فرصت شغلی یا آگهی جذب دانشجو یا استاد دانشگاه پاسخ می دهید، بنویسید که منتظر فرصتی هستید که بتوانید نحوه مشارکت و همکاری خود با شرکت یا دانشگاه مورد نظر را با مخاطب خود در میان بگذارید.

نکته های پایانی نگارش کاور لتر

  • نکته مهم در نگارش کاور لتر است است که لحن نگارش کاور لتر خود را متعادل نگه دارید. می خواهید علاوه بر حرفه ای بودن، قاطعانه بنویسید.
  • در حالیکه رزومه یا CV از اصول و قواعد نگارشی استاندارد (استفاده از ضمیر اول شخص، کلمات اضافه، جملات کامل) پیروی نمی کند، کاور لتر از این قوانین نگارشی پیروی می کند!
  • در پایان، سعی کنید بر نیازهای کارفرما یا دانشگاه مورد نظرتان تمرکر کنید، نه خودتان (به عنوان مثال: به جای اینکه بنویسید از شرکت یا دانشگاه مورد نظرتان چه توقعاتی دارید، مشخص کنید چه دانش و مهارت هایی را برای احراز شغل یا کرسی دکترای مورد نظر با خود به شرکت یا دانشگاه مورد نظر عرضه می نمایید).

امیدواریم از نکات کلیدی بالا بهره لازم را برده باشید. چنانچه سؤال یا ابهامی درباره نوشتن کاور لتر دارید، آنها را با ثبت دیدگاه خود در پایین این مطلب با ما در میان بگذارید. همچنین، برای آن دسته از کارجویان یا متقاضیان پذیرش در دانشگاه های خارجی که تصمیم دارند نگارش کاور لتر خود را به دست افراد متخصص نگارش کاور لتر بسپارند، همکاران ما آماده پذیرش درخواست نگارش رزومه، CV و کاور لتر شما هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *